Social Media Marketing – er navnet dækkende?



Onsdag d. 19. november er jeg blevet inviteret til Holstebro, hvor IT Forum Midtjylland holder konference for erhvervslivet om markedsføring på internettet. I den forbindelse har man spurgt mig om jeg vil bidrage med mit syn på Social Media Marketing. For de af jer, der ikke selv har mulighed for at deltage, vil oplægget efterfølgende blive gjort tilgængeligt som Podcast, Slidecast og video-stream, så der er ingen undskyldning for ikke at følge med! 🙂

Udtrykket Social Media Marketing dækker over den måde, virksomheder kan udnytte sociale medier som f.eks. Facebook til at skabe interesse om deres produkter og services, og det er netop dette felt jeg arbejder med i Hewlett-Packard.

Men faktisk synes jeg at udtrykket Social Media Marketing er en relativt dårlig beskrivelse af hvad det er for en disciplin der er tale om. Udtrykket antyder jo at der er tale om de samme reklamer, som vi kender fra andre medier (aviser, tv osv.), bare “oversat” til et nyt medie. Men intet kunne være mere forkert!

På de sociale medier er kunsten – i modsætning til på andre medier – nemlig ikke at sælge et produkt eller et budskab. Tværtimod er det at få dine kunder til at sælge det, og dette er en helt anden disciplin.

Eksempel: Netto har tilbud på letmælk. Den klassiske reklame lyder “Tilbud på letmælk! Spar 25%!”. Duer det på Facebook? Næh! Men hvad med denne her i stedet: “Bliv fan af Netto! Få 25% rabat på letmælk!”. Resultatet er det samme, men vi lader Nettos kunder om at generere markedsføringen, hvilket både er billigere, mere troværdigt og skaber mere kundeloyalitet.

Men hvad skal disciplinen så hedde, hvis den ikke skal hedde Social Media Marketing? Jeg plejere at kalde det for Brugergenereret Markedsføring eller User Based Marketing. Men måske har du et endnu bedre navn?

Hvilket navn synes du er bedst dækkende?

Kan du nævne andre forskelle fra traditionel markedsføring?

Læs mere om IT Forum Midtjylland!

29. september 2008