Sådan skriver du de bedste opdateringer!



Hvordan skriver du den perfekte status-opdatering? Hvornår skal den udgives? Og hvor lang må den være? Spørgsmål som disse giver amerikanske Buddy Media svar på i en ny omfattende rapport. Jeg opsummerer her konklusionerne og krydrer dem med egne observationer:

Kort er godt

Mange virksomheder har en tendens til at skrive meget lange opdateringer. Frygten for ikke at få alle informationer med er simpelt hen ofte større end hensynet til læsværdigheden.

Rapporten dokumenterer dog at opdateringer på 80 karakterer eller mindre får 27% mere feedback end længere opdateringer.

Din opdatering havner i et newsfeed med mange andre mindst lige så interessante informationer. Og hvis ikke brugeren med det samme kan vurdere om indholdet er interessant og relevant, springer øjet hurtigt videre til næste opdatering.

Brug links og medier

Min egen erfaring med opdateringer er, at feedbackprocent forbedres med 20-30% af at knytte links, billeder eller videoer til opdateringer. Forklaringen på dette er ganske simpelt at opdateringerne derved fylder mere og skiller sig mest muligt ud fra resten af strømmen i brugernes newsfeed.

Du kan også arbejde med selve indholdet af dine links og medier. Hvis det vedhæftede billede er tydeligt, informativt og opsigtsvækkende, vil det yderligere forbedre effektiviteten af din kommunikation.

Call to action

Det kan virke overpædagogisk, men hvis du gerne vil have fans til at “like” eller kommentere på din opdatering, så bør du eksplicit opfordre dem til at gøre det. Den samme tommelfingerregel gælder i øvrigt også for annoncer på Facebook. Skriver du i annonceteksten “Husk at synes godt om os!”, så forbedres konverteringen ofte med over 50%.

Et andet godt råd er at afslutte dine opdateringer med spørgsmål. Det vil indirekte opfordre brugerne til at reagere på opdateringen og derved øge feedback. Spørgsmålene skal helst kunne besvares med en enkelt linje og bør kredse omkring tid, sted, handlinger og ønsker.

Opdateringer med spørgsmål til sidst får 15% mere feedback end andre.

Brug URL-shorteners med måde

På Twitter er det meget populært at bruge URL-shorteners som bit.ly og ow.ly til at gøre indhold kort og koncist. Men på Facebook har det ofte en negativ effekt, fordi brugerne derved ikke kan se hvor de havner når de følger linket. Ifølge Buddy Media giver lange URL’s tre gange så højt engagement som forkortede URL’s.

En enkelt undtagelse fra denne regel er når du skal linke til en af dine faner. Facebooks kan nemlig ikke kende forskel på links til Sider og faner, så prøver f.eks. du at indsætte http://www.facebook.com/komfo?sk=app_139904699400818, vil brugerne bare havne på hovedsiden og ikke den specifikke fane.

Løsningen er at bruge en URL-shortener. Indsæt det lange link her og du får nu et kort link i stil med http://on.fb.me/iqkIkG retur. Embedder du dette link på Facebook, vil det rent faktisk føre til selve fanen. Så skal du bare huske at redigere titel og beskrivelse på linket inden du poster det.

Skriv udenfor arbejdstiden


Som det tydeligt fremgår af ovenstående graf fra rapporten er brugernes engagement klart lavest i arbejdstimerne, på trods af at langt de fleste virksomheder vælger at skrive opdateringer netop i dette tidsrum.

For at få mest muligt feedback bør du derfor begynde at skrive opdateringer tidligt om morgenen eller efter aftensmad. Det giver selvfølgelig nogle udfordringer for en del virksomheder, der jo ikke kan kræve at deres ansatte skriver opdateringer udenfor arbejdstiden. Det kan dog løses med Wall Post Management-systemer, der kan schedule opdateringer.

I Komfo har vi netop lanceret et Wall Post Management-system til vores Platform, som lader dig planlægge dine opdateringer frem i tiden. Hiv gerne fat i mig hvis du vil høre mere om mulighederne.

Hvilken dag er bedst?

Opdateringer giver generelt 18% mere feedback på torsdage og fredage, men for visse brancher er søndage også udmærkede. Hvilken dag der er bedst for dig er dog meget forskelligt fra branche til branche.

Se her i oversigten hvilke dage der er bedst for din branche:

  • Underholdning & medier: Fredag, lørdag & søndag
  • Retail-branchen: Søndag & onsdag
  • Bil-industrien: Søndag
  • Finansbranchen: Onsdag
  • Tøj & mode: Torsdag
  • Mad & drikkevarer: Tirsdag & onsdag
  • Sundhed og velvære: Torsdag
  • Sport: Søndag
  • Rejser: Tirsdag, torsdag & fredag

 

Hele rapporten fra Buddy Media kan hentes her.

Læsere; hvordan passer ovenstående vurderinger med jeres oplevelser? Og har I flere gode råd til effektive opdateringer?

29. april 2011