Sådan får du Instant Articles med WordPress



Facebook Instant Articles er et spændende format med stort kommercielt potentiale. Men endnu har jeg ikke fundet en dansksproget guide til at komme i gang. Derfor har jeg skrevet den selv!

Hvis du fandt dette indlæg via Facebooks mobil-app, har du nok allerede opdaget at det faktisk er en Instant Article. Hvis du fandt det via en anden kanal, så prøv at dele det på Facebook og tjekke din Timeline fra mobilen. Så vil du opdage hvordan det visuelt adskiller sig og hvor meget hurtigere det åbner end andre links.

Instant Articles er en af de mest interessante nyskabelser fra Facebook længe. Ud over at være et link-format som loader hurtigere og præsenteres flottere direkte i Facebook-app’en er det også første gang, Facebook lader virksomheder monetarisere native indhold direkte på platformen.

Ved hjælp af Facebook’s Audience Network, kan man indlejre annoncer som denne direkte i sine artikler:


I sig selv er der ikke noget nyt i at man kan putte annoncer i artikler, men hidtil har det kun været muligt for virksomheder at tjene penge på indhold, der lå udenfor platformen. Med kombinationen af Instant Articles og Audience Network, kan man altså nu begynde at kommercialisere sit publikum direkte på platformen. Og det er naturligvis en super spændende udvikling for en annonce-nørd som mig. 😛

Forleden besluttede jeg derfor at få sat Instant Articles op for min egen blog – og i mangel på en dansksproget guide til opsætning med WordPress, måtte jeg selv pløje mig igennem Facebook’s engelske standardhjælpetekst, som viste sig ikke at ramme 100% præcist hele tiden, og i øvrigt heller ikke tog højde for samtlige udfordringer jeg løb ind i undervejs.

Hvis du følger denne guide, er det dog nemt og hurtigt at komme i gang. Da jeg først vidste hvad jeg skulle gøre, tog det mig ikke meget mere end en halv times tid at komme igennem processen.

1. Aktivér Instant Articles på din Side

Sign up for Instant Articles

Det første du skal gøre, er at gå til http://instantarticles.fb.com. Derefter kommer du til en side, hvor du bliver bedt om at vælge, hvilken Facebook-side du vil bruge til at udgive Instant Articles. Dette spiller ingen rolle for hvilket eller hvilke websites du vil udgive fra. Det betyder kun noget for hvorfra det distribueres på Facebook.

Vælg den Side, du vil aktivere, sæt hak i boksen for deres Terms of Service og klik på knappen “Access Instant Articles Tools”.

2. Opsæt Facebook Audience Network
Facebook Audience Network

Lidt længere nede i dine Instant Articles settings, finder du feltet “Audience Network”. Markér checkboxen og klik “Get Started”. Efter en smule ventetid får du nu nogle nye muligheder:

Facebook Audience Network accepted ToS

Klik på linket “Your Dashboard”. Du bliver nu taget til administrationen af en nyoprettet Facebook-app. I denne app, skal du som det første gå til menupunktet “Settings”. Notér de ID-strenge der står i felterne “App ID” og “App secret” til senere brug (for at se sidstnævnte skal du klikke på “Show” og skrive din Facebook-kode) og indtast derefter dit website-domæne i inputfeltet “App domain” samt din e-mail i feltet “Contact E-mail”. Klik på “Add platform”, indtast dit website-URL og gem.

Vend tilbage til menupunktet “Audience Network”. Klik på fanebladet “Payout” og find knappen “Register a new company”:

Audience Payout settings

Klik på knappen og følg guiden indtil dit firma er oprettet. Klik derefter på knappen “Add” under “Tax forms”. Download enten W-8BEN eller W-8BEN-E formularen, afhængigt af om du har tænkt dig at overføre indtægterne til dig selv som privatperson eller til et firma. Udfyld formularen, upload den igen, markér checkboxen i bunden af popup’en og klik “Save”. Når vinduet er lukket, klikker du “Save changes” i Payout-interfacet.

Klik nu på fanebladet “Placements”. Find den placement, der står under “Active placements” og notér det tal, der står ud for Placement ID. Du skal bruge det om lidt.

3. Installer WordPress-plugin
Du havner nu i dine Page settings og skal igennem det, Facebook kalder “initial setup”. Her får du koblet Facebook-siden sammen med det eller de domæner, dine artikler kommer fra.

På denne side har Facebook skrevet en række ting, de anbefaler for at komme i gang. En del af dem er dog ikke nødvendige, så dem springer vi over i denne guide. I stedet springer vi direkte til punktet “Claim your URL”.

For at Facebook kan konvertere dit website-indhold til Instant Articles, skal du sørge for at CSS-formatteringen er opsat korrekt, og at websitet fortæller Facebook, det er connected til din Facebook-side. Du kan godt gøre dette manuelt hvis du vil, men med WordPress er det meget nemmere at bruge det plugin, Facebook og WordPress sammen har udviklet.

Åben linket herover eller find plugin’et via dit WordPress admin-interface og installér det. Derefter finder du det nye menupunkt “Instant Articles”. Her skal du oplyse de to ID-strenge “App ID” og “App secret” som du noterede for lidt siden. Følg instruktionerne indtil du får beskeden “Success! Your Instant Articles plugin has been activated”.

Find den indstilling lidt længere nede på siden, der hedder “Ads”. Klik på dropdown-boksen og vælg “Facebook Audience Network”. Indtast det PLacement ID, du noterede for lidt siden, i input-boksen og vælg om dine annoncer skal være store eller små.

4. Importér artikler
Sidste skridt før du kan gå i gang med at udgive Instant Articles er, at du skal sende 10 eksempel-artikler til review hos Facebook så de kan verificere at det faktisk er artikler du udgiver og ikke bare affiliate spam eller det der er værre.

Det kan være lidt af et fartbump at man er nødt til at sende 10 artikler, før man kan komme i gang. Så hvis du ikke ligefrem producerer mange artikler dagligt, er her et lille tip til hvordan du kommer hurtigt omkring dette:

Gå ind og redigér det seneste indlæg, du har skrevet og gem det påny. Artiklen pushes nu til Facebook med et nyt revision timestamp. Gør dette med dine 10 seneste artikler.

Gå til din Facebook-side og vælg menupunkterne “Publishing Tools–>Instant Articles–>Production”. Tjek at der nu ligger 10 artikler i oversigten. Hvis der ikke gør, er der noget i vejen med forbindelsen til dit WordPress-site. Hvis nogen af artiklerne melder om fejl, så klik på “Edit”-knappen og ret de fejl, Facebook melder om. Typisk handler det om billeder der gentages flere gange eller er for små eller om links med æøå, som Facebook kløjs i.

Når alt er som det skal være her, går du til “Settings–>Instant Articles” og finder punktet “Submit for review”. Klik på knappen. Du får nu en besked om at artiklerne er sendt til gennemsyn hos Facebook og at du vil få svar indenfor 3-5 hverdage:

Facebook Instant Articles submit for review

Færdig!
Nu er der bare tilbage at vente. Når du har fået svar tilbage fra Facebook, kan du begynde at dele Instant Articles på din Side. Fremover vil artikler automatisk blive pushet fra dit CMS til Facebook og du vil herefter kunne finde dem i “Publishing tools”, hvorfra du så kan dele dem i opdateringer på siden.

Pro-tips
Det er en rigtig god ide at bookmarke den app, du arbejdede med i trin 4. Det er nemlig også herinde du kan se rapportering på din indtjening.

Hvis dit website har mange forskellige forfattere eller kategorier, kan det være en ide at oprette forskellige placements til hver af dem. Derved bliver det nemmere for dig at spore hvorfra du får mest indtægt og dermed også hvad du skal bruge mest energi på at promovere.

Det er også en god ide at bookmarke dine Instant Articles settings på Facebook-siden. Herfra har du nemlig flere andre nyttige funktioner. For eksempel kan du customize hvordan designet af Instant Article-versionen skal se ud, hvis du ikke er tilfreds med default-versionen.

Spørgsmål?
Løb du ind i problemer undervejs? Var der noget du ikke forstod? Har du tips til forbedring af guiden? Så skriv meget gerne til mig på min Facebook-side


5. maj 2016