Places-app tidoblede Komfo-trafik



Ved den officielle danske lancering af Facebook Places i tirsdags udgav vi i Komfo en smart lille app, der viser demest populære Steder i København. De næste 24 timer forøgedes trafikken til vores Facebook Side med over 1.000%. Konklusion: Places er et stærkt loyalitetsværktøj!

Da vi i Komfo ultimo december hørte særdeles troværdige meldinger om en januar-lancering af Facebook Places, besluttede vi os for at sætte alle sejl ind på at få en funktionel Places app klar til lanceringen. Resultatet blev et faneblad, som viser de Steder i København med flest checkins. Motivationen bag var, at vi gerne ville vise omverden på en simpel og forståelig måde hvordan mange virksomheder og organisationer kan udnytte Places til markedsføring.

Som de talnørder vi er, synes vi det er ganske sjovt at holde et vågent øje med de populære Steder i København, men eksemplet kan også bruges i mange andre sammenhænge. Butikskæder kan f.eks. lave interne konkurrencer om hvilken filial der får flest checkins, mens kommuner kan vise populære turistmål frem og forlystelsesparker kan lade kunderne tjekke ind på hver enkelt forlystelse.

Resultatet af dette lille PR-fremstød har været intet mindre end overvældende!

Fanebladet Top Places CPH blev på under et døgn det tredjemest viste faneblad nogensinde på vores Side, og antallet af sidevisninger på hele Komfos Facebook Side satte ny rekord med over 10 gange så mange visninger som den hidtidige rekord:

Nærstuderer man tallene vil man opdage at selvom stigningen i unikke sidevisninger også var imponerende og en klart ny rekord, voksede tallet for alle sidevisninger voldsomt meget mere. Forklaringen på det er uden tvivl at fanebladet Top Places CPH indbyder til at man løbende kigger forbi det flere gange dagligt for at se om stillingen har ændret sig.

Med en Top Places fane på din Side har du altså et værktøj, som ikke bare giver værdi og funktionalitet for brugerne. Du har også et loyalitetsskabende værktøj, som potentielt kan forøge trafikken på din Side kraftigt.

Naturligvis forestiller jeg mig ikke at enhver virksomhed, der installerer en Top Places fane, kan tidoble trafikken på Facebook Siden – vi har jo i dette tilfælde også haft nyhedens interesse med os. Det kræver naturligvis at du finder den interessante, skæve og nyskabende vinkel. Men gør du det er jeg ikke i tvivl om at tiden og pengene er godt givet ud!

Har du hørt om (eller selv oplevet) flere danske Places succeshistorier? Så fortæl om dem i kommentarfeltet herunder! 🙂

7. januar 2011