Nyt Facebook-design – Twitters død?



Jeg lovede forleden at denne uge byde på adskillige interessante nyheder særligt for de virksomheder der er på Facebook. Allerede nu er løftet indfriet – og mon ikke det giver Twitter hjertebanken?

I går opdaterede de Markedspladsen. I dag opdaterede de som ventet Side-designet. Og som en kanin op af hatten trak Facebooks CEO Mark Zuckerberg sørme også en helt ny forside med mange interessante nyskabelser op af hatten.

Det nye design lægger endnu mere fokus end hidtil på deling og interaktion mellem brugerne. I venstre side kan man filtrere nyhederne på forsiden efter vennelister eller applikationer. Midt på siden opdateres automatisk de nyeste historier fra dine venner, og som noget nyt får virksomheds-profiler og sider nu også plads i dette feed. I højre side ligger kommende begivenheder og en ny sektion med navnet “højdepunkter”. Her samles relevante historier fra Facebook på baggrund af dine venners interaktioner.

For virksomheder rummer dette redesign et enormt potentiale. Kombineret med det nye side-design har virksomhederne nu fået langt bedre muligheder for at nå ud til deres fans ved hjælp af feed-historier fra deres væg og status-updates. Jeg tror helt sikkert at dette nye design kan blive Facebooks gennembrug som kommerciel markedsføringskanal – vel at mærke uden at genere brugerne, da de jo selv vælger hvilke virksomheder de ønsker nyheder fra.

Jeg vil i vove den påstand at Facebooks seneste tiltag er en alvorlig trussel for mikroblogging-tjenesten Twitter, der ellers også rider på en bølge for tiden. Men med Facebooks nye øgede fokus på deling og interaktion mellem brugere og virksomheder, har jeg efterhånden rigtig svært ved at finde Twitters fortsatte eksistensgrundlag.

Men jeg lader mig naturligvis gerne korrigere hvis du, kære læser, mener at jeg tager fejl… 🙂

5. marts 2009