Nye Facebook-annoncer skaber panderynken



Facebook har i dag justeret udseendet for deres Facebook-annoncer. Det skaber hovedbrud for danske virksomheder.

De nye annoncers look minder i højere grad om udseendet på “højdepunkterne”, som vi kender fra vores forside. Når man linker til indhold på Facebook, får annoncen nu automatisk samme titel som det indhold man linker til, ligesom funktionen “sociale handlinger” nu ikke kan fravælges. Omvendt kan den til gengæld ikke tilvælges når man linker til indhold uden for Facebook.

Denne ændring kan være problematisk for danske virksomheder, der skal huske at have markedsføringsloven og persondataloven i baghovedet, når de annoncerer. Sidste år modtog daværende statsminister Anders Fogh Rasmussen kritik for at have benyttet funktionen “sociale handlinger” i forbindelse med Facebook-annoncer. Det betød at hans fans havnede med navn og billede i reklamer for Fogh, uden først at være spurgt om de ville medvirke.

Datatilsynet konstaterede i marts måned at:

“at der i det tilfælde, som omtales i spørgsmålet er tale om, at et dansk parti har anvendt faciliteter på Facebook til at markedsføre en politiker. Afhængigt af omstændighederne – herunder hvilken kontrol den danske annoncør har over indholdet af markedsføringen – vil det danske parti være ansvarlig for den brug af personoplysninger som sker i annoncerne”.

Spørgsmålet er så nu, om danske annoncører tvinges til at bryde lovgivningen i kraft af Facebooks ændringer? Det vil f.eks. socialdemokraternes webmaster også gerne vide.

Jeg vurderer dog ikke at de nye annoncer bryder loven. De to store kritikpunkt sidste gang var, at annoncen benyttede folks billeder uden specifik tilladelse, og at fans ikke var blevet spurgt. I mellemtiden har Facebook dog gjort det muligt at fravælge deltagelse i sociale annoncer og i de nye annoncer benyttes fan-billeder ikke længere.

Vil man gerne være på den sikre side, kan man dog snyde Facebook ved i annoncemodulet at vælge funktionen “Jeg vil gerne annoncere for en hjemmeside” og så manuelt indtaste linket på den Facebook-side man vil annoncere for. Men så går man også glip af andre sociale funktioner, som for eksempel muligheden for at blive fan eller tilmelde sig en begivenhed direkte fra annoncen.

Der er dog også andre problemer med Facebooks nye annoncer. For eksempel har jeg et arrangement med Martin Thorborg og undertegnede d. 8/6, som jeg gerne vil reklamere for. Arrangementet hedder “Facebook forever?”, og annoncen har dermed fået den samme titel. Men i Facebooks annoncevilkår står der, at man ikke må benytte ordet “Facebook” i hverken titel eller brødtekst.

Dermed er spørgsmålet er om Facebook afviser min annonce med henvisning til deres vilkår? I så fald har jeg et problem, fordi jeg ikke kan ændre titlen, når jeg annoncerer for indhold på Facebook. Nu har jeg oprettet annoncen og sendt den til gennemsyn – så må vi se hvad Facebook gør.

Overordnet kan jeg dog godt lide det nye layout. Jeg synes de er blevet pænere og mere overskuelige af at fan-billederne er blevet fjernet, og det er rigtig godt, at seerne nu kan blive fans og svare på invitationer direkte fra annoncen. Men jeg håber at de har styr på ovennævnte problemer!

29. maj 2009