Når Facebook bliver forkølet



Mange af jer så sikkert Kontant på DR i går aftes. Selv var jeg til et møde, og så det derfor desværre ikke selv. Men jeg har efterfølgende ved at læse på nettet og høre referater fra venner forstået at det handlede om diverse fup- og svindelnumre på Facebook.

Det er desværre ikke noget nyt fænomen at folk forsøger at snyde hinanden på nettet, og det er heller ikke nyt at det også foregår på Facebook. For to måneder siden skrev jeg et indlæg om en virksomhed, der kaldte sig Netcrew der havde oprettet flere grupper, herunder blandt andet den populære “Se hvem der ser din profil”.

Bagmændene lokkede medlemmernes e-mail adresser ud af dem med løfter om eksotiske applikationer, men løfterne kan umuligt holdes da Facebooks system ikke tillader den slags funktioner. Hvad de så bruger dem til, skal jeg ikke kunne sige, men er man heldig, kan man “nøjes” med at få en masse spam. I værste fald forsøger de også at franarre dig penge.

I indlægget skrev jeg blandt andet:

En søgning på cvr.dk at der ikke findes nogen danske virksomheder med navnet “Netcrew”, og heller ikke DK-Hostmaster har nogen informationer om netcrew.dk. Telefonnummeret som de opgiver på deres hjemmeside kan ikke findes på dgs.dk – ringer man til det får man fat i en standard-telefonsvarer. Den ene af Facebook-gruppens to administratorer har samme adresse som Netcrew oplyser på deres hjemmeside.

Efter min bedste overbevisning bryder Netcrew dansk markedsføringslov med deres gruppe. Hvad de skal bruge de indsamlede e-mails til er ikke godt at vide, men det er helt sikkert ikke det de lover!

Grupperne findes endnu, så hermed er min advarsel mod at melde sig ind i dem genopfrisket!

Konklusionen må være, at vi skal huske at tænke os om – både i den virkelige verden og på internettet. Vil du hjælpes godt på vej i den rigtige retning har jeg følgende fem gode råd, du altid bør følge inden du installerer en ny applikation:

1. Spørg afsenderen
Når du modtager en invitation til en ny applikation, så send altid først en besked til afsenderen af invitationen. Spørg om vedkommende ved at han/hun har inviteret dig, spørg om han/hun kender applikationen og spørg om han/hun er tilfreds med den. Mange invitationer bliver sendt afsted helt uden at afsenderen overhovedet ved det.

2. Spørg Google
Slå applikationens navn op på Facebook. Hvis den er problematisk finder du med 95% sandsynlighed et blog-indlæg om det i første søgning.

3. Spørg Facebook
Lav en søgning på applikationens navn i Facebook. Hvis den generer brugerne findes der sikkert en gruppe der fortæller om det.

4. Spørg Hjælp
Det er nemt at blive i tvivl for de mindre erfarne brugere om, hvorvidt en applikation er en del af Facebook-systemet eller om det er noget udefrakommende. Men her er Facebooks hjælpe-sektion faktisk en rigtig god guide. Her står alle applikationer, der pt. er installeret på din profil oplistet i kategorierne “Brug af Facebook”“Facebook-applikationer og funktioner”“Annoncerings- og erhvervsløsninger” og “Applikationer af eksterne udviklere”. Står den applikation du søger efter i sidste kategori eller er den slet ikke nævnt, bør du som udgangspunkt altid være skeptisk, da den i så fald ikke er udviklet af Facebook selv.

5. Spørg dig selv
Har du virkelig brug for denne applikation? Installer kun applikationer du reelt er interesseret i at bruge, og lav en oprydning en gang i mellem. Under applikationsindstillinger kan du se hvilke applikationer du har installeret for øjeblikket. Slet dem du ikke bruger – på den måde beskytter du også dine venner mod spam.

22. april 2009