Løkkes lunkne Facebook-entre



Der skulle et statsministerjob til før Lars Løkke indfandt sig på Facebook. Her til eftermiddag har Venstre oprettet en offentlig profil for Danmarks nye statsminister. Men hans sene entre efterlader mig med spørgsmålet om han overhovedet selv er interesseret i dialogen?

Danmarks nye statsminister, Lars Løkke Rasmussen, har i dag fået ny hjemmeside, en Twitter-profil og enFacebook-profil. Så langt så godt. Men de fleste andre af Danmarks politiske sværvægtere har i måneder (og nogle ligefrem år) været tilstede på Facebook, men for Lars Løkke blev det åbenbart først interessant, da han indtog landets højeste embede. Det lugter langt væk af at opgaven med at skrive twitte, blogge og skrive status opdateringer bliver udliciteret til en kommunikations- eller studentermedhjælper. Og det viser at Løkke og Venstre overhovedet ikke har forstået formålet med de sociale medier.

Jeg har gennem længere tid kritiseret at Lars Løkke åbenbart afventede sit jobskifte, før han gad interessere sig for sociale medier. Ganske som jeg gættede på, kom han til gengæld på lige så snart han blev landets nye overhovede. Men den måde Venstre lægger op til at bruge de sociale medier, kommer næppe til at gøre dem nogen forskel. Et udpluk af Løkkes hidtidige status updates lyder: “er på vej til møde med statsministeren”, “spiser frokost” og “kører nu til dronningen”. Nuvel, hans kommunikationsmedarbejder har forstået at skrive om andet end politik, og gøre det mere personligt, men det kniber med opfordringerne til dialog.

Der går garanteret ikke mange dage, før Lars Løkke har fået et antal fans, der fuldt ud kan måle sig med de andre partilederes. Men det gør bare ingen forskel, for målet med at være tilstede på Facebook er ikke bare at få fans (de fleste af dem, man får til at begynde med er alligevel “de frelste partisoldater”). Målet med at være på Facebook bør være at knytte sociale relationer til nye potentielle vælgere, og den slags tager tid, ihærdighed og ærlighed. Men tiden arbejder imod Løkke, fordi han har ventet så længe med at komme på, og hans fans vil gennemskue det hvis han udliciterer kommunikationsopgaven til en student.

Man kan sammenligne Facebook med den lokale fodboldklub. Alle politikere rådes i begyndelsen af deres karriere til at melde sig ind i en fodboldklub, for på den måde at få flere potentielle vælgere gennem nye sociale relationer. Men man får ingen nye vælgere af at melde sig ind i en fodboldklub et halvt år før et valg. Den slags tager lang tid – og spørgsmålet er om Løkke har det?

Medgivet: Jeg er socialdemokrat (surprise, surprise – det ved I faste læsere vist godt :-)), og det farver sikkert mit syn på Løkkes Facebook-indsats. Men som Facebook-fagnørd ville jeg elske at leve i et land med en statsminister der forstår og interesserer sig for sociale medier. Jeg tillader mig dog at tvivle på Løkkes oprigtighed, indtil han har overbevist mig om det modsatte. Og måden han “entrerede” universet på, taler ikke til hans fordel…

5. april 2009