Jubii eller Buhuu?



Jubii’s nye direktør, Henrik Busch, kan glæde sig over at virksomheden på sit seneste regnskab viser sorte tal på bundlinjen, og det er sådan set ganske imponerende. Til gengæld kan han vist ikke rigtig glæde sig over at være i besiddelse af fingerspitzgefühl, visioner eller generelt bare en forståelse for hvilken vej internettet bevæger sig i fremtiden.

Således kommenterer han blandt andet regnskabet med denne bemærkning:

Vi har ikke nogen rig onkel. Vi skal tjene penge og leve på almindelige kommercielle betingelser. Og vi vil ikke være et flygtigt fænomen, som MySpace og Facebook er det.

For mig at se er det en fuldstændig håbløs udtalelse fuldstændigt på linje med dem der i sidste årtusinde påstod at internettet var en døgnflue.

Facebook har med deres over 190 mio. brugere for længst har passeret den kritiske masse, som gør at de ikke længere kan betragtes som et flygtigt fænomen. Brugernes omkostninger ved at skulle skifte netværk og genopbygge alle sociale relationer en gang til, er simpelt hen bare for store til at de kan blive udkonkurreret de næste mange år. Og med introduceringen af nye teknologier som Facebook Connect og deres stadig mere åbne API, er de godt i gang med at udbygge deres forspring.

Ikke fordi jeg nødvendigvis tror at Facebook vil bestå for evigt, men fordi de sociale dynamikker, som Facebook bygger på og opdyrker har revolutioneret internettet, og også i fremtiden vil spille en afgørende indflydelse på hvordan man”skal tjene penge og leve på almindelige kommercielle betingelser”.

At Jubii-direktøren tilsyneladende tror at de “skal tjene penge og leve på almindelige kommercielle betingelser” uden at gå sociale medier som Facebook i bedende, er efter min mening simpelt hen bare himmelråbende amatøragtigt – uagtet hvad Facebooks egne fremtidsudsigter så i øvrigt er…

Foranlediget af Jubii-direktør Henrik Buschs udmeldinger, har jeg tilladt mig at designe et nyt logo til firmaet. Værsgod! 🙂

Hvad mener du? Hvem lever mon længst? Facebook eller Jubii? 🙂

Kilde: Mediawatch.dk

17. marts 2009