Hvad kan virksomhederne egentlig bruge Facebook til?



Jeg fik i går en kommentar til et tidligere indlæg, med det super-relevante spørgsmål: Hvad er det egentlig Facebook kan bruges til? Altså, hvad er det Facebook kan, som både er ønskværdigt og som man ikke ellers (eller kun vanskeligt) kan andre steder?

Spørgsmålet er så enormt godt, at jeg synes svaret fortjener sit eget indlæg. 🙂

Svaret er i virkeligheden ret enkelt: For mig at se er Facebook en unik mulighed for 1:1 markedsføring. Altså muligheden for at din virksomhed kan lære hver enkelt kundes behov og præferencer at kende, og derigennem tilbyde dem skræddersyede løsninger helt ned på mikroniveau. Grundlæggende bliver hver enkelt skrue og møtrik mere værd, hvis de sælges som skræddersyede løsninger, så for virksomheden er det ganske simpelt værdiskabende at bygge sociale relationer til sine kunder og lære dem bedre at kende.

Derudover er der jo de sociale dynamikker på Facebook, der gør at din virksomhed i høj grad kan overlade salgs- og markedsføringsarbejdet til kunderne. Den sælgende kunde er hyper-effektiv, hyper-troværdig og hyper-loyal – og væsentligt billigere i drift end en lønnet medarbejder ej at forglemme. 🙂

Det, der adskiller Facebook fra mange andre platformer, er brugernes ekstremt høje og alsidige aktivitetsniveau. Kommunikationen går lynhurtigt derinde, der snakkes om alt mellem himmel og jord, og brugerne er generelt meget villige til at dele informationer med hinanden og med virksomhederne. Et kig på Facebook’s egen applikation, Lexicon, giver os et bud på hvor mange forskellige måder man kan udnytte den vidensdeling og kommunikation, der foregår på Facebook.

Lexicon
New Lexicon (er stadig i udviklingsfasen)

Derudover har jeg den grundlæggende anskuelse, at kommunikationen i rivende fart flyttes fra de gamle redaktionsbaserede medier til de nye brugergenererede medier. Og den er lang sværere, for ikke at sige umulig, at styre for virksomhederne. Derfor bør virksomheder ændre deres tilgang til kommunikation grundlæggende. I stedet for at tænke spin og traditionel markedsføring, bør man i langt højere grad søge at bygge sociale relationer mellem kunder og virksomhed, gennem ærlighed, åbenhed og inddragelse.

Så hvad kan virksomhederne egentlig bruge Facebook til? Markedsføring, vidensdeling og kommunikation. Eller for at kalde spaden ved dens rette navn: Customer Relationship Management.

29. december 2008