Facebook tester nye engagement ads



Facebook tester i disse dage en udvidelse af deres Engagement Ads, som i højere grad promoverer fans’ handlinger over for venner. Det er en interessant udvikling, som også rummer nogle potentielle konflikter.

Den måske stærkeste anbefaling, vi kan få på Facebook, er når en ven poster et link, og anbefaler det personligt. Den erkendelse er Facebook også for længst nået frem til. Derfor har vi i efterhånden lang tid set annoncer på Facebook, der fremhævede hvilke af vores venner, der syntes godt om indholdet.

Facebooks seneste annonceprodukt tager skridtet videre og ophøjer links og statusopdateringer fra vores venner til deciderede annoncer, hvis de omhandler dit produkt. Opdateringerne bliver så vist på Facebooks forside, der hvor vi normalt ser annoncer.

Indtil videre er produktet kun i testfasen, og er således kun tilgængeligt for nogle få udvalgte velgørende organisationer, og det er nok ikke tilfældigt, at det lige præcis er denne branche der får lov til at teste det først. For produktet rejser nogle etiske og moralske dilemmaer:

  • Skal brugere kunne fravælge at få ophøjet deres opdateringer til annoncer?
  • Skal annoncører kunne fravælge opdateringer, som omtaler dem negativt (og hvordan)?
  • Hvordan skal brugere fremadrettet gøres opmærksomme på deres medvirken i annoncer?

Det er ikke sikkert at ovenstående spørgsmål overhovedet er problematiske – det kommer alt sammen an på hvordan brugerne udvælges til deltagelse. Som jeg ser det, er det optimalt, hvis brugerne kun medvirker i annoncer som disse, hvis de udtrykkeligt har givet tilladelse ved hver enkelt opdatering. Man kunne f.eks. forestille sig en applikation eller et Facebook Connect Site, hvor brugeren belønnes for at medvirke i annoncer med en kontant rabat eller deltagelse i en konkurrence.

For nuværende ved vi ikke hvordan dette produkt bliver rullet ud i praksis. Det bliver interessant at følge. Hvis det bliver gjort rigtigt, er der tale om et virkelig stærkt produkt, som udnytter ambassadør-effekter maksimalt, og oven i købet også gør det lettere for virksomheder at annoncere, da den kreative byrde flyttes fra deres skuldre til brugernes.

3. december 2010