Facebook sejrer i 2010 – og 2011?



Facebook var her, der og alle vegne i de danske virksomheder i år, viser ny undersøgelse. I 2011 går det fortsat kun en vej for giganten, som både ryster telebranchen og påvirker det danske folketingsvalg, lyder min forudsigelse.

2010 blev året, hvor danske virksomheder tog Facebook til sig. Det er den tydelige konklusion af en igangværende undersøgelse fra Social Semantic, som vi i Komfo tidligere i dag fik førsteret til at gennemlæse. Over 80% af de danske virksomheder har på strategisk niveau arbejdet med sociale medier mens 92% planlægger at gøre det i 2011 og 2012.

På førstepladsen blandt de benyttede værktøjer ligger Facebook med 54% penetration. Dermed overgår netværket både LinkedIn, Youtube og blogs i popularitet.

Samtidig er virksomhederne godt tilfredse med resultaterne. Over halvdelen oplever øget trafik til deres website og større eksponering af deres budskaber, mens mere end hver tredje beretter om bedre produktlanceringer og forbedret produktudvikling.

Læs en detaljeret gennemgang af konklusionerne på Komfos Facebook Side og se Social Semantics infographic her.

Her i Komfo kan vi absolut genkende undersøgelsens konklusioner, der meget præcist gengiver vores egne oplevelser fra 2010. Året har virkelig stået i Facebooks tegn og undersøgelsen bekræfter vores indtryk af at de fleste virksomheders Facebook-satsninger har båret pæn frugt.

2010 har uden tvivl også været et læreår for de danske virksomheder. Facebook har som strategisk værktøj en tendens til altid at lægge sig midt imellem HR, marketing og kommunikation, og det tager tid for virksomheder at forstå dette nye tværfaglige arbejdsområde. Derfor er det positivt at over halvdelen af de danske virksomheder føler at de har fået noget ud af arbejdet trods udfordringerne.

Hvad angår 2011 tør jeg  godt lægge hovedet på blokken og komme med følgende 5 forudsigelser:

  1. Produktlanceringer som Places, Deals og Messages vil cementere Facebooks rolle som verdens største sociale netværk og internettets de facto sociale styresystem.
  2. Google formår ikke at udfordre Facebooks dominans med lanceringen af Google Me.
  3. Facebook lancerer i første halvår af 2011 en telefonitjeneste, som lader dig ringe gratis til alle dine venner.
  4. Kundeservice og lokal markedsføring bliver nøgleordene for danske virksomheder på Facebook i 2011.
  5. Facebook kommer til at spille en nøglerolle for udfaldet af folketingsvalget, der skal afholdes senest til november.

Ingen over – ingen ved siden af
Mine første to forudsigelser dækker over den generelle anskuelse, at Facebooks førerposition særligt i løbet af det seneste halve år, er blevet så udtalt at jeg ikke kan se nogen seriøs udfordrer til tronen. Det bliver uden tvivl spændende at se hvad Google Me kommer til at byde på, men der er mange tegn i sol, måne og stjerner på, at de endnu engang ikke formår at ramme rigtigt på det sociale marked. Senest med afgangen af en af Googles mest prominente Social Media eksperter til Facebook.

Facebook-telefonien kommer
Forudsigelse nummer tre om en kommende telefonitjeneste vil uden tvivl ryste mange udbydere i grundvolden, og bygger både på opdagelser jeg selv har gjort i Facebooks oversættelsesapplikation samt flere vedvarende rygter om et intensiveret samarbejde mellem Facebook og Skype. Derudover har Facebook CEO Mark Zuckerberg flere gange italesat virksomhedens vision om at ændre stort set alle branchers markedsvilkår radikalt med nye sociale lag.

Facebook bevæger sig i forvejen i periferien af telebranchen med deres kommende Messages produkt, så yderligere lanceringer i den retning virker som et logisk næste skridt.

Kundeservice og lokal markedsføring
At kundeservice bliver afgørende i 2011, kræver det til gengæld nok ikke den store spåkugle at forudse. Blandt de største danske succeser i 2010 kan i flæng nævnes SAS, 3F og Telmore. Fælles for dem alle tre er, at de har ydet en stærk og hurtig kundeservice via deres Facebook Sider. Også andre virksomheder har i slutningen af året kastet sig over kundeservicen, og jeg tror vi i 2011 kommer til at høre meget mere om eksempelvis DSB, Star Tour og Kolding Kommune.

Når Places og Deals kommer til Danmark, vil vi uden tvivl også se en masse virksomheder kaste sig over den lokale markedsføring. Allerede nu ser vi spæde initiativer og startups, der forsøger at vise vejen, og efterhånden flere danskere tager forskud på produkterne, ved at snyde Facebook med udenlandske VPN-opsætninger. Tegn som disse plejer at være solide indikationer for en kommende megatrend.

Afgør Facebook folketingsvalget?
Senest til november 2011 skal vi til stemmeurnerne og vælge vores regering for de næste fire år. Min lettere bombastiske forudsigelse er, at vi til den tid vil opleve Facebook som en af de afgørende faktorer for udfaldet. Ikke fordi jeg tror partiernes tilstedeværelse på Facebook i sig selv kommer til at flytte nogen stemmer, men fordi de politikere der i valgkampen bedst udnytter platformen til at rekruttere og aktivere frivillige efter min bedste overbevisning vil se en markant bonus når stemmerne er talt op.

Almindelig politisk netværksteori siger at hver person har omkring 20 mennesker i sit nærmeste netværk, som han eller hun kan påvirke til at stemme som sig selv, uanset deres forudgående politiske obervans. Hvis en politiker gennem Facebook er i stand til at forøge andelen af sine frivillige med bare 10 eller 20% kan det altså hurtigt blive til mange ekstra stemmer.

Jeg kan i øvrigt afsløre at vi i Komfo nu gennem længere tid har udviklet på et overordentlig stort Facebook projekt for et dansk parti. Så når valget kommer, får vi lov til selv at stå på mål for mine påstande. 😉

Hvad tror du?
Én ting jeg i hvert fald ikke tror på for 2011 er SAXO Banks lettere bizarre forudsigelse om, at Apple køber Facebook i 2011. Rygtet stammer fra diverse Apple-fanblogs som tidligere i år spekulerede i at Apple, som netop havde fremlagt et regnskab med en likvid egenkapital på over $50 mia, ville bruge opsparingen på Facebook, der dengang var vurderet til små $30 mia.

SAXO Bank har dog ikke læst på lektien. Siden da er Facebooks værdi nemlig steget yderligere til imponerende $62 mia., hvilket jo unægteligt besværliggør et Apple-opkøb en del. Derudover har Mark Zuckerberg gentagne gange i meget bastante vendinger sagt, at han ikke kan forestille sig at sælge de næste mange år, og eftersom Facebook ikke er et børsnoteret selskab, er et salg uden Zuckerbergs billigelse praktisk talt umuligt.

Men der kan jo være andre trends som jeg har overset, eller forudsigelser som kommer bag på enhver. Og så er det jo godt jeg har jer, kære læsere, til at bringe dem til torvs! 🙂

Hvad tror du der sker? Går Facebook enegang i 2011 eller kommer der en seriøs udfordrer? Hvem bliver vinderne og taberne i dansk erhvervsliv? Kom med dine vilde og (u)realistiske bud i kommentarfeltet herunder!

22. december 2010