Facebook messages – tre hurra’er og et enkelt øv



Facebook annoncerede i går deres seneste produktudvikling: Et integreret messaging-system, som både håndterer beskeder, e-mail, chat og SMS’er og leverer kommunikationen dér hvor den er mest relevant for dig.

Det er en yderst spændende innovation, som rummer et stort potentiale – både som teknisk platform og som marketingkanal for virksomheder. Efter at have tygget på lanceringen i et døgns tid, kommer her mine umiddelbare konklusioner:

Nettets sociale styresystem
En af de mest spændende nytænkninger ved lanceringen er, at Facebook automatisk finder ud af hvordan det giver bedst mening for dig at få leveret beskeder i løbet af dagen. Hvis du sidder med browseren åben, leveres det som chat. Hvis du lukker browseren får du en e-mail. Og hvis du forlader computeren leveres en SMS i stedet.

Tanken er, at det ikke burde være så vigtigt for os at overveje hvilken kanal vi vil kommunikere igennem – kun hvem vi vil snakke med.

Teknisk betyder det, at vores daglige ad hoc kommunikation fremover potentielt vil foregå gennem Facebook-platformen. For brugeren bliver det nemmere, da vi slipper for at skulle holde styr parallelle samtaler gennem forskellige kanaler. Og når samtlige brugere får en Facebook-email, betyder det at vi får alle fordelene – også i kommunikationen med de få resterende onkler og bedsteforældre, der endnu ikke måtte være hoppet på Facebook-vognen.

Med lanceringen af Facebook Messages har Facebook nu cementeret deres position som internettets sociale styresystem.

Bye-bye spam!
Det aspekt som muligvis glæder mig mest personligt ved Facebook Messages er, at det indebærer et næsten idiotsikkert spamfilter. Ganske simpelt fungerer det ved at opdele dine beskeder i tre kategorier: De vigtige, de andre og spam. Hvis en Facebook-ven sender dig en besked, havner den i vigtig-kategorien. Hvis du får e-mails udefra eller fra ikke-venner havner de i andre-kategorien. Og alle øvrige beskeder havner i spamfilteret. Er du utilfreds med inddelingen, ændrer du den bare.

De fleste af os har prøvet i løbet af vores internet-liv at måtte skifte e-mail adresse, fordi for mange spam-robotter efterhånden havde opsnuset adressen, og vores mail-bokse derfor blev fyldt med ubrugelig information, så det var svært at finde det, der betød noget for os. Med Facebook Messages er det definitivt slut, fordi systemet kender dine sociale relationer og effektivt frasorterer alt skidtet.

Nye kommercielle muligheder
Facebook åbner nu op for brugen af deres messaging API i tredjepartsapplikationer som f.eks. desktop klienter, web-applikationer osv. Det vil uden tvivl føre en lind strøm af nye kommunikationsværktøjer med sig, som vil hjælpe os yderligere med at få mest mulig social værdi ud af vores kommunikation.

For virksomheder med markedsføring for øje, betyder det at man nu kan begynde at tænke i SRM (Social Relations Management) systemer, så kommunikationen med kunder, forretningsforbindelser og samarbejdspartnere kan professionaliseres og effektiviseres. Og for virksomheder med BTB-markedsføring for øje, kan dette meget vel blive den indgang de har ledt så længe efter. De nye produkter og API’er rummer muligheden for at binde virksomhedernes officielle Sider og de enkelte medarbejdere sammen i en samlet strategi og platform.

Det bliver i øvrigt spændende at se hvilken rolle Facebook Sidernes nuværende “send en opdatering” funktion får i det nye messaging-system. Man kan håbe på at virksomheder med denne produktudvikling omsider får mulighed for at sende direkte beskeder til fans – for brugeren vil det næppe virke generende, da de selv kan vælge om virksomhederne er vigtige nok til at de vil have beskederne.

Men men men…
En smule malurt i bægeret skal der dog også være plads til i denne analyse. For tages det i betragtning at de SMS-funktioner Facebook allerede i dag har (f.eks. at man kan blive fan af en side via SMS), stadig ikke er tilgængelige i Danmark, er det svært at forestille sig at vi i nær fremtid får lov til at se en fuld udrulning af det nye Messaging-produkt herhjemme. Facebook meddelte selv at udrulningen kommer til at tage måneder, og vi står næppe forrest i køen i Danmark i forvejen.

Uden integrationen af SMS, står Messaging-produktet noget amputeret tilbage. Men vi må nok regne med at vi i Danmark til en start må klare os uden. Ikke desto mindre er der dog stadig tale om et – efter min mening – særdeles interessant nyt tiltag fra Facebook, som potentielt har rigtig mange positive effekter. For brugerne, virksomhederne – og ikke mindst for Facebook.

Du kan i øvrigt anmode om en invite til produktet her!

16. november 2010