Facebook mere omtalt end Coca Cola



Berlingske Business har foretaget en optælling blandt ni af Danmarks landsdækkende aviser for de sidste 12 måneder. Den viser, at der er 1.447 artikler, hvor Facebook indgår – gennemsnitligt er det fire artikler om dagen om Facebook – og det uden at man tæller avisernes hjemmesider med. Dermed er Facebook mere omtalt end f.eks. verdens største brand Coca Cola, og for den sags skyld også Google.

Det får professor og leder af Center for Internetforskning ved Aarhus Universitet, Niels Ole Finnemann til at kritisere medierne for dårlig journalistik:

– Aviserne tror, de får fat i en læserstrømning ved at skrive om Facebook, og det er sikkert rigtig nok, at læserne er interesseret i det – ellers ville stoffet nok ikke være der i det omfang. Men måske er stoffet ikke ret grundigt journalistisk belyst i mange af de her artikler.

Ekstra Bladets redaktør Poul Madsen er ikke enig:

– Jeg tror, den kære professor lever i sin egen lille forskerverden. Vi kunne ikke drømme om at benytte os af Facebook uden at anvende de samme journalistiske metoder, som vi gør med alt andet, og det er, at vi tjekker vores kilder. Vi viderebringer jo ikke ukritisk tal fra Facebook, ligesom vi ikke viderebringer tal fra Coca-Cola.


Jeg tror ikke journalisterne er mere ukritiske over for Facebook end de er over for så mange andre kilder. Der er også mange negative historier i omløb om Facebook, og nogle gange er kilderne tjekket godt. Andre gange er de ikke.

F.eks. bragte epn.dk i går en artikel kl. 12.12, som indeholdt en advarsel mod applikationen “Error Check System”, der kan karakteriseres som en orm. Men havde de tjekket deres kilder, ville de også vide, at applikationen allerede dagen forinden var blevet fjernet totalt fra Facebook af samme årsag.

Så mon ikke sol og vind fordeles (lige så) lige (som ved alle andre kilder)? 🙂

Kilde: Berlingske Business

24. februar 2009