Facebook bekræfter: Konkurrencer kræver ikke længere annoncering



Facebook har nu officielt bekræftet regelændringen, som betyder at virksomheder ikke længere behøver købe annoncering for 45.000 kr. for at køre konkurrencer på platformen.

Som jeg skrev forleden, og Huset Markedsføring viderebragte i dag, har Facebook besluttet at afskaffe reglen om at alle konkurrencer skal forhåndsgodkendes. Dermed slipper virksomheder for at købe annoncering for 45.000 for at få en Facebook-repræsentant til at vurdere konkurrencen.

Regelændringen er nu bekræftet officielt af Facebooks repræsentant i Danmark, Jan Christiansen (blandt venner JAC). I en mail sendt til kunder og samarbejdspartnere, skriver han således:

Vi har vurderet at tiden nu er kommet, hvor kunderne er så dygtige omkring afvikling af Facebook konkurrencer, at det ikke længere er nødvendigt at jeg skal forhånds godkende konkurrencer, der afvikles på Facebook platformen.

Dette betyder i praksis også at det ikke længere er et krav om at en konkurrence skal tilknyttes en ordre booket via insertion order, da konkurrencen ikke kræver min godkendelse.

Det er dog stadig vores klare anbefaling, da vi kan se at det netop er dette, som giver kunderne størst værdi.

I en kommentar i Facebook gruppen Facebook Marketeers Denmark, uddyber han:

Jeg bliver nød til at minde jer om at selvom vi har ændret i godkendelses procedurerne så sletter vi stadig masser af konkurrencer. Alle dem der ikke lever op til vores krav! Det betyder også at du skal være end dog meget sikker da al ansvaret nu ligger hos kunden!

Der er ingen tvivl om at dette ikke skal ses som et fripas til at oprette konkurrencer og negligere Facebooks mange betingelser. Der er stadig mange ting man bør forholde sig til, og hvis man får succes med konkurrencen, er der stor sandsynlighed for at Facebook bemærker eventuelle overtrædelser.

Derudover er jeg enig med JAC i at det er anbefalelsesværdigt for de fleste virksomheder, at supplere konkurrencen med annoncering, da konkurrencen om opmærksomheden blandt brugerne ellers hurtigt bliver for stor. Men for de mange virksomheder med gode konkurrence-ideer, er regelændringen helt sikkert en positiv ting, da beslutningen nu ligger på deres bord.

PS: En god måde at sikre sig mod overtrædelser af retningslinjerne er med et CMS-modul, der i sin opbygning altid overholder retningslinjerne. I Komfo har vi udviklet sådan et modul, som kan købes for kr. 1.250 pr. mdr.

Mere information kan findes på Komfo Startpakke eller tlf. 29 90 91 95.

1. december 2010