Eliten bruger nu mindre tid på kildekritik



“Eliten bruger nu mindre tid på Facebook”. Sådan lyder den provokerende overskrift i dagens Politiken. Artiklen, der trækker klare tråde til sidste uges debat på K-forum om “Socialklasse 5 på Facebook”, begår dog nogle af de samme fejl som sin forgænger. De glemmer nemlig kildekritikken!

Her til morgen læste jeg med interesse artiklen “Eliten bruger nu mindre tid på Facebook” af Politikens medieredaktør Jakob Elkjær (her i kort form online). Interesse fordi den bl.a. bygger på Christoffer Boserup Skovs K-forum artikel som jeg sidste afdækkede som urigtige konklusioner baseret på forældede tal.

Politikens artikel påstår med udgangspunkt i tal fra Gemius og FDIM at det gennemsnitlige tidsforbrug pr. Facebook bruger er gået ned fra 10 timer og 6 minutter månedligt til 9 timer og 24 minutter månedligt. FDIM’s analysechef forklarer ændringerne således:

“De højtuddannede bruger mindst tid på Facebook, og deres gennemsnitlige tidsforbrug falder, men det som overrasker mig mest er at faglærte arbejdere er mere aktive på Facebook end funktionærerne”.

Politiken er heldigvis mere nuanceret og byder på gode uddybende citater fra Trine-Maria Kristensen og Andreas Johanssen. Sidstnævnte kalder K-forum indlægget for “elitær arrogance”, mens førstnævnte bl.a. bidrager med dette guldkorn:

“Det er et socialt medie med streg under ’socialt’ og ikke ‘medie’. Det er mere et netværk end en kommunikationskanal. Det er småsnak om vejr og vind, og det kan man vælge at se ned på, men det er det, som binder os sammen. Hvis man ikke kan smalltalke, så er man dårligt stillet rent socialt”.

Generelt savner jeg dog en mere kritisk tilgang til det primære datagrundlag. Undersøgelsen fra FDIM og Gemius er nemlig behæftet med en kæmpestor usikkerhed som Politiken slet ikke nævner. Gemius kan nemlig slet ikke måle Facebook-forbruget via apps på smartphones som f.eks. iPhone og Android.

Børsen kunne d. 23/11 2010 berette at salget af smartphones i Danmark ifølge GfK Retail and Technology eksploderede i 2010. I årets første kvartal var kun 29% af de solgte mobiltelefoner smartphones, mens andelen i tredje kvartal nåede op på 51%. Netop på smartphones er Facebook-app’en særdeles populær. I august 2010 meddelte Facebook således at de alene på iPhone platformen havde over 100 mio. aktive brugere på verdensplan svarende til ca. 90% penetration.

Hvis Facebook-penetrationen er omtrent den samme generelt på iPhone og Android i Danmark, vil det jvf. en analyse fra Balleby & Grumsen sige at over en halv million danskere bruger Facebook-app’en på en af de to platforme. Hertil skal så yderligere lægges andre mobiloperativsystemer som f.eks. Symbian, Blackberry og Windows Phone 7, der også har dedikerede Facebook-apps.

Politikens artikel fremhæver som sagt håndværkerne og de højtuddannede som hinandens modsætninger på Facebook. Håndværkernes forbrug stiger, mens de højtuddannedes forbrug falder. Men kigger vi igen på tallene fra GfK Retail and Technology, findes der en ganske naturlig forklaring på dette. Det bemærkes nemlig at smartphones relativt set er dyrere end traditionelle mobiltelefoner, hvorfor smartphones jvf. Nielsen naturligt nok har størst markedsandele hos den højtuddannede og højtlønnede del af befolkningen.

Politiken – der ofte med glæde påtager sig rollen som Danmarks mest elitære avis – har begået en interessant artikel, hvor højdepunkterne er Trine-Maria Kristensens og Andreas Johanssens nuanceringer. Men præmisserne er forkerte. Med ovenstående tal in mente virker det overvejende sandsynligt at “elitens” tidsforbrug ikke er forsvundet væk fra Facebook, men bare fra computere over på mobilplatformen, som Gemius og FDIM ikke kan måle på. Havde Politiken medtaget disse informationer, var artiklens vinkel død.

Eliten bruger ikke mindre tid på Facebook – men muligvis på kildekritik.

15. marts 2011