Derfor skal du bruge Facebooks nye kommentarer



I denne uge udgav Facebook den længe ventede opdatering af deres kommentar-plugin. Hvis du ikke allerede har implementeret det på din blog, skal du se at få fingeren ud – for det fungerer som en drøm!

Nærværende blog har længe brugt Facebooks kommentar-plugin i stedet for WordPress’ standard. Ikke fordi det var mere avanceret eller meget pænere, men af følgende tre simple årsager: Kvantitet, kvalitet og viralitet.

Kvantitet fordi Facebooks plugin simpelt hen bare giver flere kommentarer end et hvilket som helst andet system jeg har set. Bare spørg fagforeningen 3F, som har oplevet en mangedobling af kommentarerne på deres website, efter de for et halvt års tid siden implementerede Facebook-versionen.

Kvalitet fordi det betyder ekstremt meget for debatternes saglighed og læsværdighed at de fleste deltager med navns nævnelse. Folk har bare en tendens til at tænke mere over hvad de skriver, hvis de ved at deres 300 nærmeste venner kigger dem over skulderen. Bare spørg Ekstra Bladets Nationen om de savner kvalitet i debatterne.

Viralitet fordi hver bruger der efterlader en kommentar også samtidig opslår kommentaren samt link til indlægget på deres væg. På min egen blog giver hver kommentar ca. 10 nye besøgende, så det kan betale sig at skrive kommentarværdige indlæg!

Nye funktioner

Opdateringen af Facebook-kommentarerne har introduceret en række nye interessante funktioner. Her er de vigtigste:

Trådede kommentarer & social kontekst

I det gamle plugin lå kommentarerne altid i kronologisk rækkefølge, hvilket ikke er smart for brugeren. Det betyder nemlig ofte at debatter zigzagger ind imellem hinanden, og det bliver svært at finde de mest relevante indlæg. I det nye plugin kan man besvare enkelte kommentarer i en subtråd, og Facebook præsenterer dig for de tråde med flest venner og “Synes godt om” øverst. Og ved hver kommentators navn står personens jobtitel og arbejdsplads, såfremt oplysningerne er offentligt tilgængelige. Det gør kommentarfeltet meget mere spændende at læse!

Forbedret moderation

Mulighederne for at moderere debatterne er blevet langt bedre. Du kan nu definere en blacklist over ord som automatisk skal fanges af spamfilteret eller du kan vælge Facebooks standard spamfilter. Hvis en bruger gentagne gange spammer eller chikanerer andre brugere i kommentarfeltet, kan du markere ham som spammer, hvorefter kun han selv og hans venner kan se hans kommentarer. Det hele er integreret i et nyt moderationsværktøj hvor du nemt får overblik over alt hvad der foregår på dit site lige nu.

Bedre vægopslag

Den største anke jeg havde mod det gamle kommentarsystem var, at de vægopslag de genererede på brugernes Facebook-profiler var ualmindeligt grimme:

Kommentaren blev flyttet til status-linjen og linket blev grimt. I det hele taget fremgik det ikke særlig tydeligt visuelt at der var tale om en kommentar til et website, hvilket jeg er sikker på gjorde at mange alligevel fravalgte vægopslagene. Denne kapitalbrøler har Facebook nu rettet op på. Vægopslagene fremstår pæne og viser tydeligt at der er tale om en kommentar på et website:

Notifikationer

En anden stor mangel ved det gamle kommentar-plugin var at notifikationssystemet ikke fungerede. I indstillingerne kunne man aktivere at brugere modtager notifikationer når der svares på indlæg de selv har kommenteret, men det sidste års tid (eller mere?) har det ikke fungeret. Nu er funktionen tilbage, og det er guld værd. Enhver blogger ved hvor meget det betyder at give læserne mulighed for at abonnere på kommentarer til specifikke indlæg. Det kan i sidste ende afgøre om en debat går i stå eller holdes i live.

Kommentér som Side

Ligesom vi nu har fået mulighed for at kommentere på andre Facebook Sider i egenskab af vores egen Side, kan vi nu også kommentere på blog-indlæg med Side-identitet. Det er særligt relevant på kommercielle webistes, hvor virksomheden gerne vil indgå i formel dialog med deres kunder i komentarsporet.

Gem i egen database

For mange større virksomheder har den største årsag til ikke at bruge Facebook-plugin’et været at de dermed ikke længere havde ejerskab på kommentar-historikken. Det betød de facto at de ville miste alle kommentarer, hvis de en dag besluttede at skifte til et andet system, og det var naturligvis ikke acceptabelt. Det nye plugin tillader omsider at du kan importere kommentarerne til din egen database og derved bevare dem, selv hvis du på et tidspunkt skifter system.

Problemer med bredden

Et enkelt øv skal der dog lyde. For plugin’et har tilsyneladende lidt svært ved at håndtere en sidebredde på mindre end 500px. Her på min blog betyder det f.eks. at checkboxen “Slå op på Facebook” og dit brugernavn kommer til at stå ind over hinanden. Meldingen fra Facebook er dog at de er opmærksomme på problemet, så mon ikke det snart bliver fikset?

Kom i gang!

For at bruge det nye plugin skal du bare oprette en applikation og indsætte en kode i stil med denne på dit website:

<div id=”fb-root”></div><script src=”http://connect.facebook.net/da_DK/all.js#XX
xfbml=1″></script><fb:comments href=”YOUR_CANONICAL_URL”></fb:comments>

Udskift X’erne med dit app-ID og YOUR-CANONICAL_URL

Har du allerede Facebooks gamle plugin, kan du skifte til det nye uden at miste dine eksisterende kommentarer ved at indsætte paramateret migrated=”1″ mere i koden:

<div id=”fb-root”></div><script src=”http://connect.facebook.net/da_DK/all.js#
xfbml=1″></script><fb:comments href=”YOUR_XID” migrated=”1″></fb:comments>

Jeg har naturligvis allerede implementeret det nye plugin på nærværende blog. Så smid gerne en kommentar herunder hvis du har spørgsmål til teknikken – eller bare vil teste mulighederne. 🙂

4. marts 2011