Sådan forbedres dit newsfeed af betalte opdateringer



Jeg er et par gange blevet spurgt hvad ideen med betalte opdateringer er. Svaret er kort og simpelt: Det giver et bedre newsfeed – læs her hvordan!

For at levere det bedst mulige indhold i dit newsfeed, har Facebook groft sagt brug for at vide to ting om hver enkelt historie:

  • Hvad er modtagernes reaktion?
  • Hvad var afsenderens intention?

Kender vi disse to faktorer, er chancerne for at vi leverer det mest interessante indhold størst mulige.

Lad mig komme med to tænkte eksempler på hvordan det kan fungere i praksis:

  1. Jeg poster et billede af mig og mine venner på min timeline. For mig er det et ganske almindeligt billede – intet vigtigt. Pludselig opdager en af mine venner dog en skygge i hjørnet, der med lidt god fantasi kan ligne et spøgelse der fotobomber os. Det giver et hav af likes og kommentarer. Facebook opfatter denne reaktion og ved derfor, at billedet er interessant for mange mennesker. Derfor opnår det stor spredning.
  2. Min kammerat skal flytte til udlandet og har i den forbindelse brug for at finde en ny bolig. Han poster et opslag hvor han fortæller om sine behov, sin økonomi og hvordan man kan kontakte ham. Opslaget inviterer ikke til masser af likes og shares på grund af tekstmængden og det seriøse emne. Men det er en sag, der er meget vigtig for min ven. Inden promoted posts havde han ingen chancer for at fortælle Facebook hvor vigtigt dette var for ham, og derfor ville det ikke blive set af nogen.

Der ligger et meget tydeligt signal om prioritet i at man er villig til at betale +40 kr. for at få spredt en opdatering. Dette signal hjælper Facebooks algoritmer med at finde ud af afsenderens intention. De mest interessante opslag for dig er naturligvis dem hvor med højt signal på både reaktion og intention. Men med Promoted posts har Facebook altså nu mulighed for at opdage en helt ny type relevant indhold til dig. Det, hvor reaktionen kun er gennemsnitlig, men intentionen er høj. Dermed sikres mere substans i newsfeedet, så det hele ikke bare går op i memer, nuttede katte og frokostbilleder, men der også kommer mere indhold med tyngde og værdi. Det synes jeg absolut er positivt.

Der er plads til det hele

Jeg køber i øvrigt ikke præmissen om at én sponsored post i newsfeed tvinger en gratos post ud. Dette ville kun være sandt hvis forbruget af newsfeed ikke steg for hver dag. Sandheden er faktisk at Facebook aldrig har vist så mange newsfeed stories pr. bruger pr. dag som netop nu. Denne udvikling betyder naturligvis at der over tid bliver plads til flere og flere nye stykker content – uden at andet glider ud. Fordi vi brugere simpelt hen bare konsumerer mere.

Sammenlign det med en TV-kanal. Hvis du ser 1 times tv i morgen og 1,5 times tv i overmorgen, er der blevet plads til 50% mere indhold på sendefladen uden at du går glip af noget. På samme måde bliver der mere og mere plads i Facebooks newsfeed efterhånden som vores forbrug vokser.

Og de fleste kan vel bedst lide en TV-flade, som både byder på underholdning og nyttig info. Ikke sandt?

21. november 2012