Den dag, Politiken holdt op med at lave internet



2015-03-09_1557

Politiken har fravalgt samtlige former for social logins i forbindelse med lanceringen af deres nye “medlemsmur”. Det er nok den dummeste beslutning de tager i dette årti.

Fri mig for flere konti!

Politikens nye “medlemsmur”, der gemmer alle artikler bag et login, lader til at have vakt ganske meget vrede i dag. Personligt har jeg intet imod at logge ind på en tjeneste, for at få nyheder. Det gør jeg i forvejen på Twitter og Facebook – og det er fair nok. De får min adfærdsdata, og jeg får (forhåbentlig) kvalitetsindhold.

Til gengæld har jeg en meget klar holdning til at skulle oprette nye konti hver eneste gang jeg vil bruge en ny tjeneste. Min klare holdning er: Det gider jeg simpelt hen ikke!

IT-Sikkerheds-eksperter anbefaler at man bruger en unik kode på hver eneste tjeneste man har en konto. Så hvis jeg vil bruge det nye Politiken, har jeg valget mellem enten at skulle huske én til kode, eller at genbruge en kode fra en anden tjeneste, og dermed kompromittere min IT-sikkerhed.

Jeg indrømmer gerne at jeg hører til det dovne password-segment. Jeg har kun 3-4 variationer af mine passwords, og 90% af de tjenester jeg logger ind på, benytter det samme password. Hvis jeg skulle oprette en konto på Poltiken, ville den sandsynligvis falde ind under de 90%, da jeg ellers ville glemme koden igen hurtigt. Men det betyder dermed også, at hvis jeg opretter en konto hos Politiken, er det endnu et sted, hvor hackere potentielt kunne få opsnuse mit password, og dermed få adgang til at logge ind på 90% af mine tjenester.

Derfor er min overvejelse hver eneste gang en ny tjeneste beder mig oprette en konto, om det jeg får retur er interessant nok til at jeg ønsker at kompromittere min IT-sikkerhed med endnu et login. Når man som Politiken lever af at udgive nyheder, som der i forvejen er rig overflod af på nettet, er den overvejelse ikke svær. Det bliver et klart nej tak.

Social logins er mere sikre

Den skarpe læser vil måske her tænke “jamen om du benytter det samme password eller det samme social login til 90% af dine tjenester – er det ikke lige usikkert? Nej, det er det ikke, for alle de store sociale tjenester tilbyder i dag “two factor authentification”.

Det betyder kort sagt, at jeg kan indstille mit sociale medie således at logins fra ikke-genkendte browsere og devices ikke bare kræver at jeg indtaster min Facebook-kode, men også bekræfter min identitet ved at indtaste en kode jeg får tilsendt som SMS. På den måde kan jeg sikre at folk ikke bare kan aflure min kode og så misbruge min online-identitet. De skal også være i fysisk besiddelse af min mobiltelefon.

Det er en meget effektiv stopper for phishing og hacking, og klart anbefalelsesværdigt for enhver der går op i IT-sikkerhed.

Dermed er diskussionen om social logins ikke blot en diskussion om bekvemmelighed, men simpelt hen også et spørgsmål om hvorvidt Politiken vil lade mig beskytte min online-identitet bedst muligt. Her er svaret fra desværre dem et rungende “Nej”.

Hvor mange brugere foretrækker social logins

Man kan måske fristes til at tro, at det kun er social media aficionados som undertegnede, der går op i dette, og at flertallet af Politikens brugere intet har imod at oprette endnu en online-konto. Men det er fuldstændig forkert.

En af verdens førende providers indenfor social login enablement, Gigya, udgav i oktober 2014 nogle meget interessante tal omkring internet-brugernes forbrug af social login services.

Undersøgelsen viser blandt andet at:

  • 77% af alle internet-brugere har prøvet at logge ind med en social tjeneste
  • 66% foretrækker social login fremfor e-mail login
  • 84% har afbrudt en konto-oprettelse, fordi de ikke gad udfylde alle felter

Det er altså ikke bare mig, Politiken støder fra sig ved at nægte at tilbyde social login services. Det er det altdominerende flertal af internet-brugere.

“Vi laver jo ikke internettet”

Jeg forsøgte at gå i dialog med @politiken på Twitter, og fik først at vide at det handlede om at beskytte brugernes data:

Men det giver selvfølgelig ingen mening, for Politiken-brugerne afleverer allerede oceaner af data til både danske og udenlandske virksomheder:

Derpå forsøgte højst besynderligt at gøre det til en ligestillings(!)debat:

…hvilket jo er fuldstændig absurd, da ingen havde argumenteret for at brugere fra sociale medier skulle stilles hverken bedre eller ringere end andre – og Politiken kan få præcis den samme data på social login users, som på alle andre (inklusiv e-mail adresse).

Det fik mig til at spørge Politiken, om de overhovedet tænkte på brugernes oplevelse:

Men at 66% af internet-brugerne foretrækker social login services, er tilsyneladende ikke noget der bider på Politiken:

På en eller anden måde er det tilsyneladende lykkedes Politiken at opfinde en social konstruktion, hvori Pol.dk ikke er en del af internettet, og deres brugere ikke er internet-brugere.

Redaktørens holdning til det store flertals ønske om social logins er ikke mindre absurd:

Men måske handler Politikens modvilje mod social logins i virkeligheden om noget helt andet, som de ikke har lyst til at sige højt?

Det er selvfølgelig aldrig rart at se sin kerneforretning truet på livet. Men spørgsmålet er om Politiken kan melde sig ud af internettet – og forvente at deres brugere gør det samme? Jeg tvivler.

Læsere: Hvad mener I? Foretrækker I social login? Eller synes I Politiken har truffet det rette valg?

9. marts 2015