De gamle mediebureauers tid er forbi!



Outsourcing kan være guld værd, når man står med en opgave som man ikke har ressourcerne eller kompetencerne til selv at løse. For hvorfor ikke benytte sig af de førende eksperter inden for alle forretningsområder, i stedet for at gøre alt selv ganske middelmådigt? Denne tanke har givet liv til en række nye virksomheder de seneste år – og er samtidig ved at slå luften ud af en række gamle mediebureauer.

Min personlige geschäft er rådgivning om sociale medier og Facebook i særdeleshed. Primært i relation til marketing og personalepolitik. Det er en afgrænsning jeg meget bevidst selv har valgt, for hvem siger at man bliver ekspert i Youtube eller søgemaskineoptimering, bare fordi man er det i Facebook? For mig handler det ikke om at kunne alt, men om at være den bedste af alle til lige præcis det jeg gør!

Derfor morer det mig også en del når jeg fra tid til anden er i kontakt med et af de store, gamle mediebureauer. Da mit firma endnu var helt nystartet ringede en medarbejder fra et mediebureau til mig og sagde at de havde en interessant kunde, som gerne ville vide hvordan de burde markedsføre sig på Facebook. Det ville han jo gerne kunne fortælle dem, så derfor spurgte han om jeg kunne sende ham fem slides med gode argumenter for markedsføring på Facebook. Han ville naturligvis selv tage sig af præsentationen og såfremt kunden lod sig friste af argumenterne, kunne det være at de ville benytte mig i det videre forløb.

Forespørgsler som den har jeg fået mange af, men kun imødekommet den ene allerførste gang. For det første er det jo helt hen i vejret at forestille sig, at en person uden særligt indgående indblik i Facebook, ved at læse 5 slides kan præsentere en hvilken som helst virksomhed for en fornuftig marketing-strategi på dette super-komplekse, super-sociale og super-foranderlige medie. For det andet lå det helt åbenlyst i kortene at mediebureauet absolut ingen intentioner havde om at benytte mig i det videre forløb. Og hvorfor skulle de dog også det? De risikerede jo bare at kunden opdagede at jeg var bedre til at løse opgaven end dem. Og hvad skulle så forhindre dem i at gå direkte til mig – og uden om mediebureauet næste gang?

Mange af mine kunder har jeg fået kontakt til ved direkte henvendelser fra selve virksomheden. Ikke fra deres mediebureauer. Årsagen er ofte at virksomhederne er i tvivl om de modtager den rette (eller kompetente) rådgivning fra deres mediebureauer. Derfor spørger de mig om jeg vil tage et kig på deres strategier og give dem mine anbefalinger med på vejen. Konsekvensen er som regel irriterede miner fra mediebureauerne og en tydelig frygt for at deres kunder flytter deres penge et andet sted hen. Det forstår jeg udmærket!

Som nævnt i indledningen kan outsourcing være guld værd, fordi opgaverne dermed kan blive løst af folk med deres absolutte spidskompetencer inden for området. Og det er jo grundlæggende også det ønske en virksomhed har, når den samarbejder med et mediebureau. Men bureauerne har endnu ikke tilpasset sig til medielandskabet anno 2009, hvor ekspertise i et medie ikke nødvendigvis medfører ekspertise i alle andre. I stedet på at reagere på denne problemstilling ved at hente ressourcer udefra, bliver bureauerne protektionistiske, insourcer så meget som muligt og ender som en stor grød af middelmådighed.

Hvis de gamle mediebureauer ikke vil løbes over ende, må de erkende at de mangler kompetencer på rigtig mange områder, og vende sig til at hente disse kompetencer udefra. For hvorfor outsource en opgave til et bureau som kun kan løse opgaven middelmådigt?

10. august 2009