5 perfekte pletskud for 2012?



Sidste år på denne tid tog jeg chancen med fem frække forudsigelser for 2011. Det er blevet tid til vurdere hvor godt jeg ramte – og byde ind med en håndfuld nye om 2012.

2011: Vækst, vækst og vækst.

Overordnet har 2011 været endnu et forrygende år for Facebook. Tjenesten har i dag over 3 mio. aktive danske brugere, hvoraf ca. 72% logger ind dagligt. Mindst lige så interessant er det, at 1 mio. danskere tilgår tjenesten fra mobiltelefon. Det viser en opdateret infografik fra Facebook med de seneste tal fra om danskernes forbrug af tjenesten.

Også virksomhedernes brug af Facebook er blevet mere professionel i 2011, og det kan vi tydeligt mærke i Komfo, hvor vi det sidste år har udrullet Facebook Management Systemet Komfo Platform med stor succes, og i dag henter over 90% af vores omsætning fra salg af licenser hertil. Det fortæller vores direktør, Rasmus Møller-Nielsen, mere om i en note på Komfos Facebook Side.

2011 har altså været et år med masser af begejstring og vækst, både i Komfo og hos Facebook. Men hvordan holdt årets forløb egentlig stik med mine konkrete forventninger?

Stadig de ubestridt største

For et år siden fremsagde jeg følgende fem spådomme:

  1. Produktlanceringer som Places, Deals og Messages vil cementere Facebooks rolle som verdens største sociale netværk og internettets de facto sociale styresystem.
  2. Google formår ikke at udfordre Facebooks dominans med lanceringen af Google Me (Google+, red.).
  3. Facebook lancerer i første halvår af 2011 en telefonitjeneste, som lader dig ringe gratis til alle dine venner.
  4. Kundeservice og lokal markedsføring bliver nøgleordene for danske virksomheder på Facebook i 2011.
  5. Facebook kommer til at spille en nøglerolle for udfaldet af folketingsvalget, der skal afholdes senest til november.

Fik jeg så ret i forudsigelserne?

Danskerne sender 81 mio. beskeder og foretager 839.000 checkins på Facebook hver eneste måned. Hertil kan bl.a. lægges over 200 mio. månedlige vægopslag, likes og kommentarer. Tendensen er tilsvarende i resten af verden og sætter to tykke streger under Facebooks position som verdens ubetinget største sociale tjeneste. Og med nylige lanceringer af Timeline, forbedrede Facebook Mobile apps og nye delingsfunktioner, er der lagt i kakkelovnen til fortsat vækst i 2012.

Like-knappen er klart den mest populære Facebook-funktion med over 100 mio. månedlige klik.

Selvom Google’s nye sociale tjeneste, Google+, er kommet pænt fra start med 60 mio. profiler, har de stadig langt op til Facebook og deres vækst har ikke kunne spores i Facebooks brugertal. Status som internettets de facto sociale styresystem, er der i hvert fald ingen tvivl om at Facebook har bevaret – og spørgsmålet er også om Google overhovedet er interesserede i at tage det slagsmål?

Gratis telefoni og lokal markedsføring

Den 7. juli 2011 introducerede Facebook gratisk Skype-calling til alle vennerne direkte på Facebook med blogposten “Call your friends right from Facebook“, og dermed indfriede de også min tredje spådom, omend de dog var en uge for sent på den til at matche min forventning om at det skulle ske i løbet af det første halve år.

Den danske lancering af Facebook Places i januar 2011 satte også skub i hele debatten om lokal markedsføring, og gav blandt andet vind i sejlene til en ny dansk virksomhed “Checkmore“, som kun fokuserede på checkin-marketing. Lanceringen af Deals lod til gengæld vente længe på sig – faktisk helt til oktober 2011 – og måske derfor har udviklingen af lokale marketing-strategier i Danmark ikke gået helt så hurtigt som jeg forventede. Måske valgte Checkmore af samme årsag at gå i dvale ifm. et ejerskifte senere på året.

Facebook-valget

Folketingsvalget d. 15. september 2011, der som bekendt resulterede i den første røde regering i 10 år, blev det første danske valg hvor samtlige partier arbejdede professionelt med Facebook som kampagneredskab. Socialdemokraterne hyrede Komfo til at udvikle en valgkampsapplikation og rådgive under valgkampen, hvor jeg selv midlertidigt flyttede adresse til partiets hovedkontor som ansvarlig for Facebook-kampagnen.

Socialdemokraternes Facebook-app havde i valgkampens 3 uger over 130.000 aktive brugere og fik desuden en iPhone-lillebror i valgkampen. Helle Thorning-Schmidt holdt live-vælgermøde med fansene, vandt Facebook-valget og fik ros af web-Punditokratiet – og ja; i sidste ende blev Thorning som bekendt også statsminister.

Hvilken indflydelse specifikt Facebook har haft, positiv såvel som negativ, er selvfølgelig svært at vurdere eksakt. Men internt blandt socialdemokraterne var der i hvert fald ingen tvivl i evalueringerne efterfølgende om at den digitale valgkamp havde bidraget positivt slutresultatet.

Hvad sker der så i 2012?

Med lidt god vilje kan man altså sige at samtlige af mine spådomme for 2011 holdt stik og derfor tør jeg godt igen i år risikere æren med fem nye forudsigelser:

  1. Facebook Sider får Timeline-design til februar.
  2. Sociale apps vil revolutionere TV-industrien.
  3. Apple og Facebook forbrødres omsider.
  4. Facebook bliver børsnoteret for over $100 mia.
  5. ROI bliver årets buzzword for danske virksomheder.

Sider får Timeline-design til februar

Alt tyder på at Facebook Sider i løbet af februar får adgang til det nye Timeline-design, som private profiler fik kort før jul. Det er i hvert fald meldingen, hvis man lægger øret til vandrørene. Mit gæt er at alle almindelige brugere i samme anledning automatisk bliver opgraderet til Timeline, hvis ikke de selv allerede har gjort det.

Opdateringen vil blive den måske største ændring, som virksomheder på Facebook endnu har været udsat for, og flere ubekendte står stadig ubesvaret. Først og fremmest spørger mange nok sig selv, hvad der vil ske ved apps og faneblade ifm. ændringen, da Timeline ikke umiddelbart understøtter faneblade i klassisk forstand.

Svaret kender vi ikke endnu. Men det mest sandsynlige er, at fanerne vil blive flyttet til den endnu mere prominente placering lige under profilnavnet, hvor private profiler i dag viser venner, billeder, likes mv. frem. Samtidig vil de nok også få en øget synlighed som “Edges”, der ligger sig i toppen af Sidernes Timeline og fortæller om deres seneste aktivitet.

Sociale apps revolutionerer TV

Siden 12. oktober 2011 har vi kunne dele vores musikoplevelser fra Spotify med alle Facebook-vennerne, og tjenesten er allerede efter halvanden måned blevet ekstremt populær i Danmark. Men hvad mange ikke er klar over er, at Facebook i øjeblikket beta-tester en opdatering af deres API, som giver enhver webservice mulighed for at lade deres brugere dele deres adfærd med vennerne. Fremover vil vi altså ikke blot kunne fortælle når vi hører musik på Spotify, men også når vi læser nyheder på Berlingske, løber ture rundt om søerne – eller ser film på TV’et.

I forvejen har både Google, Microsoft og Apple gennem de seneste år forsøgt at innovere TV-mediet, med uden held. Men med den nye API tror jeg at Facebook har knækket koden, så det nu blot er et spørgsmål om tid fra de tager funktionen ud af Beta, til vi ser store danske og internationale medieudbydere tilbyde en helt ny generation af TV-oplevelser.

For at innovere TV-oplevelsen i 2012 skal du nemlig ikke tænke over logistik, sådan som udbyderne hidtil har gjort det. Vores TV-oplevelse bliver kun marginalt bedre af at filmene starter hurtigere eller udvalget er bredere. Den store udfordring er at gøre oplevelsen mere social og underholdningen bedre – og her har Facebooks nye API svaret.

Forestil dig at du tænder dit TV, og at det første du møder ikke er den klassiske TV-guide hvor du selv skal søge dig frem til noget du gider se. I stedet ser du en oversigt over hvad dine venner ser lige nu, og hvilke tilgængelige film, der matcher deres Likes. Sådan bør udvælgelsen foregå i 2012; en TV-seer bør ikke skulle orientere sig efter udbydernes programflade, men efter vennernes anbefalinger. Og det vil være virkelighed inden udgangen af 2012.

Apple og Facebook forbrødres

Udviklingen af bl.a. en mere social TV-oplevelse vil også betyde forbrødring mellem virksomhederne Apple og Facebook. Lige så dygtige som Apple altid har været til at lave lækre og brugervenlige produkter, der holder hvad de lover, lige så dårlige har de også altid været til at udvikle sociale produkter. Tænk blot på forsøg som Ping, Game Center, Find my Friends og FaceTime.

På den anden side har Facebook også brug for mere velvilje fra Apple. iOS-platformen er suverænt den smartphoneplatform, der har den dårligste integration af Facebook overhovedet. Faktisk har den så godt som ingen – og selv Twitter er bedre integreret end Facebook. Og Facebook vil meget gerne have bedre fat i iPhone-brugernes onlinetid.

Luften har i flere år været kold mellem de to giganter, og min vurdering er at det blandt andet også har skyldtes Steve Jobs’ til tider meget kantede personlighed. Men med dennes død er vejen dog banet for en frisk start, og jeg tror at vi med lanceringen af iPhone 5 til efteråret vil se et meget mere socialt produkt, end vi har været vant til hidtil.

Facebook børsnoteres for over $100 mia.

Stort set alle internationale analytikere gætter på at 2012 bliver året hvor Facebook børsnoteres, og som den private handel med firmaets aktier har udviklet sig i 2011, kan de regne med at blive værdisat til over 100 milliarder dollars.

Spørgsmålet er hvordan selskabets konstruktion bliver, og om Facebook fortsat kan holde dampen oppe efter børsnoteringen. For mig at se er sidstnævnte afhængigt af at kontruktionen forbliver en model, hvor en lille privat ejerkreds sidder på et absolut flertal af aktiekapitalen. Hvis ikke tror jeg at presset fra omgivelserne om monetarisering kan ende med at blive for stort.

ROI bliver årets danske buzzword

Op mod slutningen af 2011 har den helt store diskussion i Danmark været måling af ROI på Facebook. Jeg har selv bidraget til debatten med flere indlæg (1, 2, 3) med budskabet om at for mange virksomheder ikke aner hvordan de benchmarker deres kampagner, og derfor fejlagtigt blot tror at antallet af Fans afspejler deres succes.

Nogle har skældt mig ud for den meget matematiske tilgang til et fagområde som ellers historisk har været præget meget af bløde værdier. Andre har rost mig for at bringe mere målbarhed og realisme ind i debatten. Uanset hvad vil debat vil fortsætte i 2012 og stige i takt med at flere og flere virksomheder efterspørger en mere professionel forvaltning af deres Facebook budgetter.

Behovet for mere professionalisme på Facebook vil også øge efterspørgslen efter professionelle Facebook Management Systemer som Komfo Platform. Derfor vil 2012 også byde på øget vækst for os i Komfo. Blandt andet derfor siger vi i næste uge “Hej!” til tre nye kollegaer og har netop opslået en række andre ledige stillinger i vores jobsektion.

Er du salgschef, office manager, konsulent eller account manager – eller har du mod på at blive det? Så kig nærmere på jobopslagene og kontakt os hvis du kunne tænke dig at blive min nye kollega.

Hvad tror du?

Banen er nu kridtet op. Hovedet er lagt på bloggen og indsatserne placeret. Ovenstående 5 forudsigelser er mine bedste bud på 2012-spådomme. Men hvad tror du, der kommer til at ske? Tager jeg fejl? Eller er der noget jeg har overset? Smid en kommentar herunder og kom med dine egne forudsigelser!

2. januar 2012